We współczesnym świecie zdominowanym przez wszechobecne technologie informatyczne i mrugające do nas ekrany wiele dawnych elementów życia zyskało nowy wygląd. Nasz aktywność przenosi się coraz bardziej do wirtualnej rzeczywistości, a Internet pełni obecnie rolę jednego z doskonalszych „okien” na świat. Nic więc dziwnego, że usługa jaką są zakupy w sklepie internetowym jest dziś tak popularna. Jak wszystko ma to swoje wady, ale nie należy pomijać również wielu zalet. Poniżej przedstawiamy ogólny obraz sklepów internetowych, na które możemy natknąć się w sieci.

Początek

Tak jak to ma zawsze miejsce, tak i w tym przypadku zaczęło się niewinnie. Pierwsze tego typu próby wykorzystania komercyjnego Sieci to lata 80’te XX wieku. Naturalnie najdłuższą historią może poszczycić się tu rynek amerykański, jednak niewiele sklepów, które zostały założone w tamtym czasie przetrwało do dzisiaj. Prawdziwy rozkwit nastąpił w tym przypadku po roku 1992. Jako ciekawostkę warto podać fakt, że pierwsze sklepy internetowe funkcjonowały na zasadzie przesłania oferty za pomocą maila, a zamówień dokonywano wyłącznie telefonicznie, a nie jak obecnie poprzez dodanie produktów do wirtualnego koszyka.

Wady sklepu internetowego

Choć większość społeczeństwa zdążyła się już przyzwyczaić do zakupów za pomocą Internetu (nawet seniorzy, którzy chcą być nowoczesnymi dziadkami), to ciągle można spotkać jednostki, które wyrażają głośny sprzeciw przeciw takim metodom handlu. Przyzwyczajeni do realności towaru, który oglądają przed zakupem, nie mogą pogodzić się z tym, że ich wybór musi zostać teraz oparty na obrazku i opisie pod nim. Jest to właśnie jedna z najczęściej wymienianych wad zakupów w sklepie internetowym.

Innym problemem jaki dostrzegają sceptycy tego rozwiązania jest to, że nierzadko do atrakcyjnej ceny dochodzą koszty przesyłki. Jeśli już o przesyłce mówimy… towar ze sklepu stacjonarnego możemy zazwyczaj po zakupie od razu zabrać ze sobą do domu. Sklep internetowy, nawet najlepszy oferuje co najwyżej termin 24 godzin do momentu pojawienia się kuriera z naszymi zakupami. Są wśród nas również tacy, którzy ponad wszystko cenią sobie w handlu osobisty kontakt ze sprzedawcą, a wirtualny substytut jest dla nich po prostu na tym polu niesatysfakcjonujący.

Zalety sklepu internetowego

Gdyby jednak sklep internetowy nie był rozwiązaniem atrakcyjnym to prawdopodobnie pomysł ten nigdy by się nie przyjął. Stało się inaczej, więc pomimo żywej krytyki możemy doszukać się w tym przypadku kilku całkiem przyjemnych zalet oraz walorów dla klientów. By ograniczyć się jedynie do podstawowych profitów można wymienić tu:
– brak konieczności wyjścia z domu, by zamówić produkt,
– możliwość spokojnego zastanowienia się nad ofertą i porównania produktów,
– dostęp do opinii innych klientów, którzy kupili ten sam towar, który zamierzamy i my nabyć,
– wygodną formę płatności oraz szeroki wachlarz opcji dostawy,
– atrakcyjne rabaty cenowe oraz ceny, które w sklepie stacjonarnym są zwykle wyższe,
– różnorodność oferty oraz możliwość szybkiego znalezienia nawet najbardziej rzadkich towarów,
– składanie zamówienia o każdej porze dnia i nocy,
– idealne rozwiązanie dla osób nie lubiących osobistego kontaktu ze sprzedawcą,
– szeroki asortyment, co wiąże się z o wiele większym wyborem niż w małym sklepie.







Przykłady

Polacy lubią robić wszystkie zakupy spożywcze w supermarketach. Jest to wygodniejsze i tańsze niż uciekanie się do maratonu po pozostałościach osiedlowych sklepików. Coraz bardziej popularne staje się jednak to, że markety posiadają również własne sklepy internetowe i opcją dowozu towaru do klienta. Można więc zamówić wszystko podczas przerwy w pracy, a po powrocie do domu tylko czekać aż przyjadą nasze siatki z zakupami.

Sklepy internetowe to również możliwość zakupu wielu towarów zagranicznych, których cena nie zawiera marży pośrednika, więc jest automatycznie niższa. Wielość produktów dostępnych jedynie w innych krajach jest ogromna, jest to więc spore udogodnienie dla osób poszukujących odmiany od popularnego i masowego asortymentu dostępnego na polskim rynku.

Artykuł we współpracy z serwisem Na-Zakupy.eu

Podziel się