Czas świąteczny to pora, w którym kupuje się prezenty, a ruch w sklepach jest większy niż zwykle. Pandemia w pewien sposób wymusza wykonywanie zakupów przez Internet, których wadą jest brak możliwości obejrzenia na żywo konkretnego przedmiotu przed zakupem.

Czasami są sytuacje, gdzie nabyty przedmiot będzie uszkodzony i to spowoduje wszczęcia procedury reklamacyjnej. Wiele razy się zdarzało, że mimo zachowania wszystkich procedur, nie uzyskuje się tego, co się chce, czyli zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru na nowy. Co z tym zrobić?

Sposoby dochodzenia swoich praw

Przede wszystkim trzeba wykonać procedurę zgłoszenia wadliwego towaru zgodnie z przepisami, by mieć podstawy do zaskarżenia decyzji, jeśli będzie ona negatywna.

W wielu aspektach może pomóc odpowiedni adwokat (sprawdź ofertę adwokatów w Katowicach) specjalizujący się w prawie handlowym i znający się na działaniach związanych z reklamacją, do którego można kierować pytania dotyczące procedur i zasadności reklamacji, a także sytuacji związanych ze szczegółowymi sposobami skargi.

Kluczowe jest staranne dokumentowanie uszkodzeń oraz ich dokładne wyjaśnienie, ponieważ w razie komplikacji jest wiarygodny i rzeczowy dowód, który może być rozpatrywany w krótszym czasie. Warto je przedstawić prawnikowi, by mógł ocenić, czy ewentualna skarga będzie zasadna i czy uszkodzenia lub inne wady kwalifikują się do procesu reklamacyjnego.

Jeśli decyzja o zwrocie kosztów lub wymiany towaru na nowy będzie negatywna, a jest się pewnym, że rodzaj uszkodzeń mieści się w ramach zapisów gwarancyjnych i że wszelkie procedury zostały zachowane (możemy zwrócić się także o pomoc do kancelarii adwokackiej) to można dojść swoich spraw na kilka prawnych sposobów.

Najłatwiej jest się udać do punktu sprzedaży, w którym zakupiono produkt i tam zaskarżyć decyzję podczas rozmowy z kierownikiem. Tam należy rzeczowo, konkretnie i dokładnie wyjaśnić okoliczności powstania uszkodzeń i udowodnić, dlaczego reklamacja ma być uznana, a także ponownie oddać towar do oceny, a także podać materiały, jeśli będą potrzebne.

Można też zaskarżyć decyzję do stałego polubownego sądu konsumenckiego, który rozpatrzy sprawę pod kątem prawnym i oceni, czy konsument zrobił wszystko zgodnie z procedurami, a także czy producent właściwie ocenił powstałe uszkodzenia. Lecz tu jest potrzebna zgoda wszystkich zainteresowanych stron.

 

Skomplikowana i trudna walka o swoje prawa

Z reguły tego typu działania związane z zaskarżeniem decyzji reklamacyjnej jest problematyczna i może spowodować wiele trudności. W pewnych aspektach może pomóc adwokat z Katowic, który rzeczowo i fachowo da pewne wskazówki, ale czasami taka pomoc nie wystarczy. Warto walczyć o to, by mieć jak największe korzyści, lecz wszystko musi być wykonane zgodnie z procedurami i z prawem.

 

Podziel się