Przedsiębiorcy bardzo często chcąc zwiększyć widoczność i popularność swojej oferty kierują swoją uwagę w stronę pozycjonowania. Zlecają je firmom, które m.in. poprzez zdobywanie linków z określonym słowem kluczowym dążą do podniesienia pozycji. Jest to taktyka stosunkowo skuteczna, lecz także niebezpieczna i zdecydowanie nie powinna być pierwszym krokiem w działaniach SEO.

 

Poniżej znajdziesz informacje, dlaczego warto najpierw zadbać o samą stronę internetową, a dopiero później ewentualnie decydować się na pozycjonowanie. Zobacz, jak wiele można osiągnąć samą optymalizacją. Po co płacić za pozycjonowanie, gdy najpierw można zacząć pozyskiwać wartościowy ruch poprzez samo poprawne skonfigurowanie witryny? Optymalizacja SEO to nie żadne sztuczki – to po prostu zadbanie, aby strona była przejrzysta, czytelna i poprawnie skonfigurowana, aby Google mogło ją odpowiednio interpretować.

Rola poprawnego indeksowania w SEO

Pozycjonowanie poprzez pozyskiwanie linków to bardzo ważna taktyka. Linki – ich ilość i jakość – mają duży wpływ na pozycje w Google. Jednak zdobywanie linków pozycjonujących powinno być realizowana na końcu, gdy strona jest zoptymalizowana i poprawnie zaindeksowana.

Czym jest indeksowanie? Aby strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania w Google, musi najpierw zostać zauważona i zapamiętana przez roboty Google (specjalne programy przeczesujące sieć internetową). „Zapamiętanie” strony to dodanie jej do indeksu, czyli wirtualnego spisu wszystkich stron, które są dostępne dla robotów (należy pamiętać, że spora część zasobów sieci celowo nie jest indeksowana). Strona, która nie jest poprawnie zaindeksowana może mieć problemy nie tylko z pozycjami, ale w ogóle z pojawianiem się w wynikach wyszukiwania w Google.







Istnieje szereg potencjalnych problemów związanych z indeksowaniem. Prowadząc różnego rodzaju audyty marketingowe, w tym audyty pod kątem SEO, trafiamy często na strony, w obrębie których nieprawidłowo zaimplementowano niektóre funkcje (głównie w zakresie linkowania wewnętrznego, nawigacji). Tzw. „informatycy” często nie mają kompetencji w zakresie optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek i nieświadomie tworzą rozwiązania, które sprawiają, że strona nie ma szans generować jakościowego ruchu.

Zobacz też: Wikipedia.org – Indeksowanie stron

Usuń błędy indeksowania i zdobądź większy ruch

Jednym z błędów jest brak lub nieprawidłowe użycie atrybutu „nofollow”, który służy do kierowania ruchem robotów w obrębie witryny. W efekcie pojawiają się sytuacje, w których „polityka prywatności” strony jest uznawana przez Google za dużo ważniejszą podstronę niż strona główna lub strony produktów.

Kolejnym jest nieprawidłowa konfiguracja domeny, przez co w wynikach wyszukiwania pojawiają się adresy z „www” i bez. Dla Google strony http://www.domena.pl oraz http://domena.pl to dwie różne witryny. Jeśli nie zastosuje się odpowiednich przekierowań i instrukcji dla robotów, roboty Google zaindeksują obydwie, co może powodować problemy z kanibalizacją (walką o pozycje na dane słowa kluczowe między dwoma podstronami tego samego serwisu) i duplikacją treści (która jest istotnym czynnikiem wpływającym negatywnie na pozycje strony).

Zobacz też: Google Pomoc – Powielanie treści

Przykłady można mnożyć. Zamiast od razu zlecać pozycjonowanie, najpierw warto przebadać stronę i poprawić nieprawidłowe elementy, co w niektórych przypadkach może nawet zwielokrotnić ruch organiczny (czyli z darmowych wyników wyszukiwania) na Twojej stronie.

Zobacz, jak wyglądają Twoje wyniki w Google i dokąd kierują

Zawsze warto sprawdzać, jak prezentuje się strona w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że wyniki są personalizowane i nie należy samodzielnie sprawdzać pozycji swojej strony poprzez wpisanie słowa kluczowego w wyszukiwarce. Te wyniki nie będą obiektywne (na 99% będą mocno zawyżone). Niemniej warto sprawdzać, jak wyglądają poszczególne wyniki.

Sprawdź, jakie tytuły pojawiają się przy Twoich wynikach. Tytuł strony to treść niebieskiego linka w wynikach wyszukiwania. Przyjrzyj się także adresowi URL (tekst zielony) i opisowi strony. Zobacz, czy jest czytelny, jasno informuje, o czym jest dana podstrona

tytul-opis-url-w-google

Tytuł ma bardzo duże znaczenie w procesie pozycjonowania. Zanim zlecisz pozyskiwanie linków, sprawdź, czy każda z podstron (np. strony produktów w Twoim sklepie internetowym) ma odpowiedni tytuł – czy jest w nim słowo kluczowe, np. nazwa produktu? Jeśli Twoja strona nie posiada poprawnych tytułów, to samo ich wprowadzenie z pewnością przyniesie pozytywne zaskoczenie, gdy zajrzysz do statystyk ruchu. Google zacznie lepiej rozumieć zawartość konkretnych podstron i zacznie je prezentować użytkownikom wpisującym konkretne zapytania. To oczywiście nie zastąpi pełnej optymalizacji SEO i pozycjonowania, ale zawsze powinno się od tego zacząć.

Zweryfikuj, czy Twoje strony są odpowiednio opisane już na poziomie wyników wyszukiwania. Jeśli ktoś kliknie w Twój link, wejdzie na stronę i nie znajdzie tego, czego szukał, to tracisz potencjalnego klienta, a Google zapamięta, że Twoja strona nie jest dobrym wynikiem dla danego słowa kluczowego. Takich sytuacji trzeba unikać.

Ułatw użytkownikom dokonanie konwersji

Zanim zdecydujesz się, aby wydawać pieniądze na pozycjonowanie, zweryfikuj, czy Twoja witryna jest odpowiednio zaprojektowana z uwzględnieniem potrzeb użytkowników. Muszą mieć możliwość łatwego dokonania konwersji, czyli realizacji celu witryny (Google Support – Cele)

Dotyczy to w zasadzie jakichkolwiek działań marketingowych. Po co wydawać pieniądze na przyciągnięcie ruchu, z którego mały odsetek dokonuje konwersji (czyli kontaktuje się z Tobą lub kupuje coś w sklepie). Najpierw powinno się zadbać o poprawny UX design  (czyli o to, by strona pozytywnie wpływała na doświadczenia użytkownika) i zasoby witryny.

Jeśli będziesz pozyskiwać ruch na stronę, po której ciężko się poruszać, której layout nie pozwala na intuicyjną nawigację i szybkie dotarcie do odpowiednich zasobów, informacji i miejsc (np. koszyk lub formularz kontaktowy), to będziesz wyrzucać pieniądze w błoto. Pozycjonowanie i inne formy marketingu internetowego to bardzo przydatne narzędzia dotarcia do klientów. Jednak to strona internetowa jest najważniejsza – od niej zależy, czy będziesz sprzedawać oraz czy użytkownicy będą mogli łatwo znaleźć Twoją ofertę (także w Google).

Photo credit: www.gotcredit.com

 

Takaoto.pro
Artykuł został przygotowany przez firmę takaoto.pro – audyty SEO i UX. Specjalizujemy się w profesjonalnych, kompleksowych audytach stron i sklepów internetowych. Tworzymy strategie inbound marketingowe. Zapraszamy na naszą stronę.
Podziel się