Wśród wielu dostępnych na rynku form reklamy oraz wykorzystywanych w tym celu nośników istnieją takie, które znaleźć mogą zastosowanie praktycznie w każdej sytuacji. Inne natomiast, z uwagi na swoiste cechy, właściwości lub sposób montażu – nadawać się będą tylko i wyłącznie do określonego sposobu reklamy, obejmującego przykładowo tzw. reklamę wielkoformatową, czy też ogólniej – reklamę zewnętrzną (określaną przez wiele agencji reklamowych także jako reklama outdoorowa).

Takie też wyłącznie zastosowanie znaleźć będą mogły stosowane coraz powszechniej reklamy wykonane z siatki mesh, nadruki na folii wielkoformatowej czy też projekty reklamowe wykonane z dibondu. Często jednakże sposób wykorzystania materiału reklamowego zależeć będzie nie tyle nawet od użytych do jego produkcji surowców, ale od cech charakteryzujących samą konstrukcję nośnika reklamowego. Z taką też sytuacją będziemy mieć do czynienia m.in. z kasetonami dwustronnymi, których sama już tylko forma determinować będzie możliwe ich wykorzystanie.

 Kasetony dwustronne zazwyczaj składają się z dwóch części, określanych umownie jako lico (to jest – zewnętrznych części kasetonu, na których znajduje się grafika lub nadruk reklamowy) oraz stelaż wewnętrzny (to jest – konstrukcji wewnętrznej na bazie profili aluminiowych prostokątnych wraz z poprzeczkami wzmacniającymi, na których instalowane są moduły oświetleniowe led, a które to utrzymują cały kaseton oraz pozwalają na jego montaż do elewacji budynku). Najczęściej lico kasetonu wykonane jest z płyty kompozytowej – dibondu lub innej o podobnych właściwościach fizycznych i chemicznych, na której metodą frezowania umieszcza się grafikę reklamową.

Płyta ta zaginana jest następnie w taki sposób, który umożliwi jest umocowanie do stelaża wewnętrznego konstrukcji reklamowej. Cała taka instalacja przymocowywana jest następnie do elewacji budynku za pomocą specjalnie do tego przeznaczonych uchwytów montażowych. W zależności od preferencji, wybierać możemy pomiędzy uchwytami wewnętrznymi (niewidocznymi po zamontowaniu kasetonu) oraz zewnętrznymi (nieprzylegającymi do elewacji).

Niewątpliwą zaletą uchwytów wewnętrznych pozostaje możliwość stworzenia zamkniętych kompozycji reklamowych, łączących płaskie, jednostronne kasetony reklamowe (montowane na elewacji budynku) z dwustronnymi kasetonami, montowanymi pod kątem 90 stopni.

Jeżeli zdecydujemy się na wykorzystanie dla celów reklamowych kasetonów (niezależnie czy będą to kasetony jednostronne lub dwustronne), powinniśmy uzyskać informację, czy budynek, na którym chcemy je umieścić nie został objęty ochroną konserwatorską lub też czy istnieją inne, wewnętrzne regulacje (tak najczęściej w przypadku wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni mieszkaniowych), które zabraniałyby umieszczania na elewacji budynku elementów reklamowych lub też wymagałyby zgłoszenia prac odpowiednim organom konserwatorskim i powiatowym, czy też konieczności uzyskania zgody organu wspólnoty mieszkaniowej czy też zarządu spółdzielni mieszkaniowej.

Uczynienie zadość tego rodzaju wymogom uchronić nas może przed negatywnymi konsekwencjami prawnymi, związanymi nie tylko z koniecznością przywrócenia stanu poprzedniego elewacji, ale też przewidującymi w określonych wypadkach odpowiedzialność karną lub wykroczeniową za wykonanie instalacji bez zgody odpowiednich organów. 

Podziel się