Prowadzisz sklep internetowy i chcesz zwiększyć swoją sprzedaż? Zazwyczaj myśli się o tym w kontekście poszukiwania nowych klientów. Warto jednak zadbać też o to, aby osoby, które już trafiły do sklepu, z większym prawdopodobieństwem dokonały zakupu, a wartość ich koszyków była jak największa. Pomogą w tym rekomendacje produktowe.

O czym mowa?

Na początek pytanie co to są rekomendacje produktowe. To najprościej rzecz ujmując to system, który pozwala na wyświetlanie internautom spersonalizowanych propozycji produktów, które warto przejrzeć i dodać do koszyka. W ten sposób jeśli oglądany przedmiot nie będzie odpowiadać potrzebom, jest szansa, że klient kupi inny.

Zwiększa się także prawdopodobieństwo, że do koszyka zostaną dodane produkty uzupełniające. Pomagają w tym gotowe rozwiązania, takie jak silnik rekomendacji Recostream.

Jak działa silnik rekomendacji produktowych i jakie są rodzaje rekomendacji?

Aby rekomendacje produktowe działały prawidłowo, nie wystarczy losowy dobór przypadkowych towarów. Zdecydowanie wskazane jest korzystanie z algorytmu opartego na sztucznej inteligencji, który będzie korzystać ze zgromadzonych danych.

A te mogą być różne, co widać, gdy porówna się typy rekomendacji produktowych. Przykładowo sprawdzana może być historia nie tylko kliknięć w poszczególne linki (model “Ostatnio oglądane”), ale i tego, które produkty były najczęściej dodawane do koszyka (model “Inni dodali do koszyka”).

Silnik rekomendacji produktowych pozwala także na wyświetlanie pozycji, których opisy są do siebie najbardziej podobne (model “Podobne produkty”

Rola machine learning w generowaniu rekomendacji produktowych

Do powyższego nie wystarczy jednorazowy zestaw danych. Internauci zmieniają swoje zwyczaje i nawyki zakupowe, a część informacji na temat uzytkownika może być niewystarczająco dokładna. Ręczna podmiana plików w systemie będzie w tym przypadku czasochłonna. Jak to rozwiązać? Poprzez system samouczący, bazujący na machine learning.

System sam zbiera dane i stale doskonali swoją efektywność, aby wyświetlane rekomendacje produktowe były coraz trafniejsze. Jaka jest rola plików cookies w systemie rekomendacji produktowych? Dzięki zainstalowanej na stornie linijki kodu Javascript (tak samo jak w przypadku Google Analytics) pliki cookies mogą zbierać dane na temat zdarzeń na stronie.

Zdarzenia te są wysyłane do systemu i generują rekomendacje produktowe dopasowane do każdego użytkownika.

Korzyści z rekomendacji produktowych

Obecnie coraz więcej sklepów internetowych idzie za trendem personalizacji zakupów i decyduje się na implementację silnika rekomendacji. A jak mierzyć skuteczność rekomendacji produktowych? Zaawansowane systemy, jak Recostream, mają wbudowane rozwiązania, które ułatwiają tego typu pomiary oraz umożliwiają integrację danych z Google Analytics.

Dzięki temu można niezależnie mierzyć takie wartości jak: wzrost współczynnik konwresji, wzrost sprzedaży, wzrost CTR, udział rekomendacji w sprzedaży sklepu.

 

 

 

eMarketing może być prosty - Akademia eMarketingu
Podziel się