Jasną rzeczą jest, że konsumentom zawsze zależy na znalezieniu jak najtańszej oferty za wybrany produkt czy usługę. Jednakże okazuje się, że w sprzedaży internetowej znaczenie tego czynnika jest znacznie większe niż w przypadku handlu stacjonarnego. Dowiedz się, z czego to wynika i w jaki sposób możesz opracować optymalną politykę cenową.

Cena w e-commerce a cena w sprzedaży stacjonarnej

W sprzedaży stacjonarnej cena także odgrywa ważną rolę, jednak inne czynniki oferty, które wpływają na decyzję o zakupie, sprawiają, że jest ona mniej istotna niż w e-commerce. Mogą być to między innymi obsługa sklepu czy zaawansowane techniki marketingowe, jak np. zapach i muzyka w sklepie, które działają na nasze emocje. Te czynniki nie występują w handlu internetowym, dlatego w związku z ich brakiem, rośnie rola ceny.

Ponadto duże znaczenie ma też dostępność produktów – dany produkt może być dostępny np. w tylko w jednym sklepie stacjonarnym w okolicy, a droga do innego wymaga poświęcenia czasu. Dlatego w sprzedaży tradycyjnej porównywanie ofert jest bardzo trudne i czasochłonne. Tymczasem śledzenie cen w sklepach internetowych i porównywanie ofert są bardzo łatwe. W tym celu wystarczy:

  • odwiedzić kilka konkurencyjnych stron e-sklepów;
  • skorzystać z porównywarek cenowych;
  • porównać ceny w Google Shopping.

Do tego dochodzi jeszcze coraz większa świadomość cen, jaką mają konsumenci. Coraz częściej zdają sobie oni sprawę z tego, co powinno ile kosztować i nie są skłonni do przepłacania.

Natomiast pozacenowe czynniki w e-commerce to m.in. prezentacja produktów (zdjęcia i dokładny opis), wysokie pozycje w wyszukiwarkach czy łatwy złożoność ścieżki zakupowej.

Co to oznacza dla e-commerce’ów?

Ogromne znaczenie ceny przy podejmowaniu decyzji zakupowej w internecie wpływa na to, że e-commerce’y muszą być świadome swojej pozycji cenowej, gdyż to głównie ten czynnik będzie wpływał na to, czy konsumenci zdecydują się wybrać ich oferty. Nie należy jednak polegać wyłącznie na nieustannym obniżaniu ceny, ponieważ po pewnym czasie skutkiem takiej działalności okaże się minimalna opłacalność sprzedaży.

Zatem jakie działania podejmować? Na to pytanie odpowie Ci monitoring cen.

Czym jest monitoring cen e-commerce?

Monitorowanie cen za pomocą automatycznych narzędzi pozwoli Ci poznać swoją pozycję na rynku i zestawić swoje oferty z ofertami konkurencji, by następnie podjąć działania, mające na celu zoptymalizowanie polityki cenowej. Dzięki zbieranym automatycznie danym dowiesz się m.in.:

  • jak przedstawiają się Twoje ceny na tle konkurencji,
  • jak dużo konkurencyjnych e-sklepów ma podobne oferty do Twojej;
  • na których produktach możesz zarobić.

Na podstawie tych informacji dowiesz się, które ceny warto obniżyć, a do których możesz doliczyć wyższą marżę. Wywnioskujesz z nich również, jakie akcje promocyjne możesz podjąć, aby zwiększyć zyski ze sprzedaży.

Monitoruj ceny i zwiększaj zyski

Chcesz przekonać się, na jakim obszarze śledzenie cen pomoże Ci zoptymalizować ofertę swojego sklepu. Skorzystaj z darmowej analizy sklepu Dealavo i poznaj potencjał monitoringu cen.

 

eMarketing może być prosty - Akademia eMarketingu
Podziel się