Nowe technologie zaskakują nas na co dzień, a rewolucyjne rozwiązania coraz częściej często ułatwiają nam życie. Jednym z przykładów jest właśnie Marketing Automation, czyli w dosłownym tłumaczeniu – automatyzacja marketingu. Co to takiego? Jak można dzięki temu skutecznie zwiększać sprzedaż i zmniejszać koszty? O tym poniżej.

Czym jest Marketing Automation?

Jak można się domyślić, Marketing Automation pozwala automatyzować procesy marketingowe w firmie. Tego typu rozwiązania pomagają nam zbierać informacje dotyczące danych behawioralnych i transakcyjnych naszych klientów.

Posiadając takie dane, możemy przeprowadzić szczegółową analizę, na podstawie, której stworzymy spersonalizowane kampanie reklamowe dla naszych odbiorców. Dzięki, tym systemommożemy nie tylko pozyskać większą ilość potencjalnych klientów, ale również oszczędzić sporo czasu i pieniędzy, tworząc lepiej dopasowane komunikaty do odbiorców.

Jakie ma zastosowanie?

Żeby to dobrze zobrazować, posłużymy się prostym przykładem sklepu internetowego z gadżetami reklamowymi. Na stronie można zapisać się do newsletter’a, który oferuje 10% zniżki na pierwsze zakupy. Aby otrzymać rabat najczęściej musimy podać swoje imię oraz maila.

Tylko tyle czy aż tyle? My dostajemy rabat i jesteśmy zadowoleni, a nasze dane trafiają do bazy danych, aby później dzięki Marketing Automation sklep mógł wysyłać do nas szereg spersonalizowanych maili korzystając z wcześniej zapisanych szablonów z treścią. 

Jako właściciel strony czy zespół marketingu, nie musimy ręcznie kopiować i przeklejać każdego maila z osobna, od teraz wystarczy wcześniejsze przygotowanie kampanii, ustawienie odpowiednich sekwencji w czasie, np. jeśli ktoś nie odpowiedział na naszego maila po 3 dniach, zostanie do niego wysłana odpowiednia wiadomość z wcześniej przygotowanego szablonu.

Takich przykładów, jest zdecydowanie więcej, chociażby spersonalizowane reklamy na stronach, które wyświetlają nam się tylko dzięki temu, że kiedyś w przeszłości zgodziliśmy się na wykorzystanie plików cookies z naszej przeglądarki.

Kiedy przeglądamy te same lub podobne produkty na różnych stronach internetowych, zazwyczaj zezwalamy na wykorzystanie cookies z naszej przeglądarki przez daną witrynę. Otóż każda z przeglądarek obsługuję „ciasteczka” (z ang. cookies), dzięki którym można pozyskać informacje dotyczące tego co robimy w Internecie, czego szukamy, a nawet takie dane jak ile mamy lat czy jaka jest nasza płeć. Posiadając tak wielką pulę danych można tworzyć reklamy idealnie dopasowane do zróżnicowanych odbiorców.

Optymalizacja sprzedaży, czyli większe zyski, mniejsze koszty

Jak Marketing Automation może wspierać sprzedaż? Według danych opublikowanych na blogu Invespcro, wynika, że 80% marketerów korzystających z metod automatyzacji, odnotowało wzrost w pozyskiwaniu lead’ów oraz aż 77% z nich zauważyło wzrost konwersji, co tylko potwierdza tezę, że Marketing Automation po prostu działa i to całkiem przyzwoicie.

Nie można zapominać o możliwości minimalizacji kosztów i zwiększaniu ROI (z ang. Return of Investment) czyli zwrotu z inwestycji. Wynika z tego, że przy takim samym budżecie na reklamę możemy uzyskać lepsze wyniki sprzedażowe, ponieważ nasza reklama będzie dopasowana do konkretnej grupy docelowej, co nie byłoby możliwe bez pozyskania danych o naszych klientach.

Warto mieć na uwadze, że są to jedynie narzędzia, które mają pomagać w zwiększaniu sprzedaży. Oprócz nich, warto zdobywać wiedzę poprzez odpowiednie szkolenia sprzedażowe, aby nieustannie rozwijać swoje kompetencje. Szkoląc się mamy możliwość poszerzenia naszych horyzontów, poznania wielu ciekawych ludzi z branży, a co najważniejsze, wynieść lekcje z popełnionych przez innych błędów.

Podziel się