Wizytówka Google Moja Firma na Google Maps to bardzo częsty element promocji marki. Doceniamy, że wiele osób poszukuje informacji lokalnych właśnie na mapach Google i chcemy z naszą marką na nich doskonale się prezentować. Mało jednak osób wie, że wizytówkę taką możemy pozycjonować – tak samo jak stronę internetową w wyszukiwarce Google. Czym zatem jest pozycjonowanie wizytówki, dlaczego warto promować ją na mapach Google, a także jak to robić? O tym wszystkim poniżej.

Czym jest pozycjonowanie wizytówki na Google Maps?

Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps to proces podnoszenia wizytówki firmy w rankingu wyników wyszukiwania na mapach Google, a także lepszego dostosowania jej do aplikacji. Jest on bardzo podobny do pozycjonowania stron internetowych z tą różnicą, że optymalizujemy i pozycjonujemy wizytówkę na Google Maps.

Pozycjonowanie takie dzieli się na dwie kategorie czynności. Przede wszystkim są to działania optymalizacyjne związane z dostosowaniem samej wizytówki w aplikacji. W drugim typem są czynności off site, czyli poza wizytówką które będą zwiększały jej wartość od zewnątrz.

Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps jest procesem długotrwałym, a także nieprzewidywalnym. Możemy wykonywać je zarówno samodzielnie, jak i zlecać to zadanie agencji marketingowej. Coraz częściej na rynku mamy do czynienia z usługami tego typu, gdyż coraz więcej osób docenia pozycjonowanie wizytówki i wykonuje takie prace. Samo pozycjonowanie wizytówki na Google Maps jest prostsze od pozycjonowania strony internetowej, a także daje wiele korzyści. Efektem pozycjonowania jest wyższe wyświetlenie wizytówki na Google Maps, gdzie często użytkownicy poszukują informacji. Nasza wizytówka będzie zatem wyświetlana w pierwszej transzy wyników czerwonych pinezek i będzie znajdowała się na wyższej pozycji po lewej stronie na liście wyników. Może być również prezentowana w tradycyjnej wyszukiwarce nad listą 10 organicznych wyników wyszukiwania, gdy zadawane pytanie ma kontekst lokalny.

Dlaczego warto promować wizytówkę na mapach Google?

Istnieje wiele powodów dla których powinniśmy pozycjonować wizytówkę na Google Maps i dla których warto znajdować się na wysokich pozycjach. Przede wszystkim wysokie pozycje wizytówek na Google Maps pomagają zwiększać widoczność naszej wizytówki. Będzie przekładało się to na większą klikalność i pozyskiwanie dużej ilości klientów. Obecnie aplikacja map Google nie służy tylko do nawigacji, ale również wyszukiwania lokalnych punktów handlowo-usługowych czy firm i marek. Jest to zatem bardzo duży rynek na którym przebywa spora liczba potencjalnych klientów i nie powinniśmy go ignorować. Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps jest również dobrym sposobem na zwiększenie pozyskiwania klientów, jeśli pozycjonujemy już naszą stronę internetową lub promujemy się w sieci inaczej.

Pozycjonowanie wizytówki na mapach Google to również możliwość pozyskiwania klientów lokalnych. Jak wiemy targetowanie przekazu reklamowego – zwłaszcza w odniesieniu do danego miasta jest bardzo trudne. Często posiadamy ograniczone grono odbiorców i bardzo trudno jest nam dotrzeć do nowych osób mieszkających w naszej lokalizacji. Jeśli zatem staniemy się dokładnie widoczni na Google Maps, będziemy mieli szansę na dotarcie do osób, które nie korzystają z innych miejsc w sieci (czyt. kanałów dystrybucji reklamy).

Duża widoczność na Google Maps naszej wizytówki firmy to również kwestie wizerunkowe. W ten sposób budujemy pozytywny wizerunek naszej marki, a także budujemy zaufanie wśród klientów. Jeśli nasza marka nie będzie anonimowa, a także będzie dobrze widoczna w tak ważnym miejscu jakim są mapy Google, klienci znacznie łatwiej zaufają nam i zdecydują się na zakup aniżeli w przypadku marki całkowicie anonimowej o której nic nie wiedzą. Wizytówka Google Maps to też doskonałe miejsce do prezentowania materiałów o naszej marce i może być ono nawet głównym miejscem naszej marki w sieci.

Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps jest ogólnie dość prostym procesem, który możemy wykonywać nawet samodzielnie. Powinniśmy zatem wykorzystać taką szansę na zaistnienie w sieci i tworzyć oraz pozycjonować wizytówki naszej marki, jeśli mamy tylko na to czas.

Jak pozycjonować wizytówkę na Google Maps?

Pozycjonować wizytówkę na Google Maps możemy na wiele sposobów. Przede wszystkim będzie to jakościowa konfiguracja wstępna wizytówki. Musimy zatem usunąć wszystkie kopie i inne wizytówki dotyczące naszej marki oraz pozostawić jedną główną. Następnie należy uzupełnić wizytówkę dokładnie wszystkimi informacjami – zgodnie z prawdą. Przy wypełnianiu powinniśmy zatem skupić się na godzinach otwarcia, adresach czy dodaniu linku do naszej strony internetowej. Dobrym pomysłem jest również dodanie lokalnego numeru stacjonarnego, dzięki czemu Google jeszcze bardziej powiąże naszą wizytówkę z lokalnym adresem. Przede wszystkim jednak powinniśmy pamiętać o wybraniu odpowiedniej kategorii. Nie powinniśmy nigdy wprowadzać nieprawdziwych danych, gdyż nawet jeśli początkowo pozyskamy pewną liczbę odbiorców, Ci będą się irytowali, że otrzymali w odpowiedzi na swoje zapytanie nietematyczną odpowiedź. To przełoży się na szybkie odrzucenia i niekorzystanie z naszej wizytówki, a w efekcie niższe pozycjonowanie ogólnie.

Kolejnymi działaniami pozycjonującymi są te związane z dodawaniem contentu na wizytówkę. Przede wszystkim będą to jakościowe zdjęcia przedstawiające naszą markę. Warto również zastanowić się nad stworzeniem i dodaniem wirtualnego spaceru, który z pewnością przyciągnie odbiorców i wykreuje pozytywny wizerunek marki. Na wizytówce możemy dodawać również posty aktualizacyjne np. o ofercie, aktualnych informacjach lub o naszej marce. Powinniśmy również regularnie aktualizować naszą ofertę i przedstawić ją w czytelny sposób np. na zdjęciach w galerii lub w odpowiedniej zakładce.

Warto również – zwrócić uwagę na pozyskiwanie ocen i generowanie aktywności w komentarzach. Choć Google Maps nie układa rankingu wizytówek zgodnie z ilością i jakością ocen, zdecydowanie powinniśmy prosić naszych klientów o pozostawienie pozytywnej oceny, a także napisanie komentarza. Na wszystkie komentarze, warto odpowiadać i prowokować aktywność w obrębie opinii.

12 czynników, na które koniecznie należy zwrócić uwagę uzupełniając wizytówkę:

  1. Tytuł wizytówki zawierający nazwę marki oraz minimum jedno słowo kluczowe
  2. Kategoria lub kategorie wskazujące na rodzaj działalności firmy
  3. Podanie poprawnego adresu siedziby firmy
  4. Wskazanie obszaru działania przedsiębiorstwa
  5. Godziny otwarcia firmy (jeśli działa się dłużej niż konkurencja, można zyskać w wynikach wyszukiwania)
  6. Dodanie numerów kontaktowych (jeśli posiadamy więcej niż jednak, także warto dodać) oraz adresu www
  7. Uzupełnienie produktów/ usług
  8. Unikalny opis firmy zawierający słowa kluczowe, mieszczący się w przedziale nie więcej niż 750 znaków
  9. Pełnowymiarowe logo oraz zdjęcia firmy zarówno z zewnątrz w celu ułatwienia dojazdu), jak i wewnątrz (jakość obsługi) oraz film lub widok 360 stopni
  10. Opinie i komentarze Google
  11. Linki do naszej strony internetowej
  12. Publikacja wpisów tzn. mini blog z linkami do wpisów z social media i bloga.

Podsumowanie

Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps to bardzo ważny proces zwiększający widoczności naszej marki w sieci o którym często zapominamy. Istnieje wiele powodów dla których warto promować naszą wizytówkę na Google Maps, takich jak zwiększona rozpoznawalność, budowanie wizerunku lokalnego lidera czy pozyskiwanie klientów i zarabianie. Samo pozycjonowanie nie wymaga od nas tak dużych kompetencji, jak promowanie witryny w Google, a regularne i rzetelne wykonywanie pewnych czynności pozwoli nam również zaistnieć naszej marce na mapach Google. Korzyści możemy osiągnąć również bardzo prosto, zlecając taką usługę agencji marketingowej, a więc nie powinniśmy długo się zastanawiać i rozpocząć intensywne promowanie naszej marki na Google Maps.

Artykuł powstał we współpracy z agencją marketingową www.memtor.pl.

Podziel się