mam dla Ciebie jedną z ważniejszych rad, jeśli chodzi o marketing internetowy i budowanie wizerunku w sieci – to jest Twoja domena internetowa. Ale nie taka zwykła domena. Nie domena pod jakichś projekt czy domena z nazwą firmy, a domena bardzo osobista, czyli Twoje imię i nazwisko. Pamiętaj, cokolwiek byś nie robił w życiu, jakich byś projektów nie tworzył, w jakiej branży byś nie działał jest jedna rzecz bardzo ważna dla Ciebie, czyli Twój brand osobisty, Twoja marka osobista. A tą marką osobistą jesteś Ty – Twoje imię i nazwisko.

 

Listen to „Zostan Blogerem odcinek 1 – wstep” on Spreaker.

Witaj serdecznie, z tej strony Wojciech Wesołowski.

A to jest podcast „eMarketing przy kawie”, gdzie rozmawiamy sobie na temat marketingu, rozwoju osobistego oraz zarabiania w internecie. Dzisiaj to jest już odcinek numer 3, gdzie rozpoczynamy cykl na temat blogów. Dzisiaj jest taki cykl wstępny o blogowaniu, dla kogo powinny być blogi, kto powinien prowadzić, a kto nie powinien w ogóle prowadzić. Patronem dzisiejszego odcinka jest Malina Misiak z bloga malinamisiak.pl. Serdecznie zapraszam.

Czym jest w ogóle blog?

Dawniej na pewno był kojarzony, utożsamiany bardziej z czymś osobistym, z tzw. pamiętnikiem internetowym. Ale dzisiaj chyba ta formuła już się wyczerpała, bo wiele firm i korporacji wykorzystuje bloga do tego, by bardziej przyjaźnie komunikować się ze swoimi klientami czy partnerami biznesowymi.
Ja osobiście wykorzystuję bloga do budowania własnej marki osobistej, czyli prowadzę bloga pod własnym brandem, czyli wojciechwesolowski.pl. Dzięki mojemu blogowi osobistego mogę w łatwiejszy sposób dać się poznać ludziom – dać się poznać jako ekspert, jeśli chodzi o marketing internetowy czy tworzenie wizerunku w sieci.

Stosuję też metodę tzw. LUZ, czyli Lubić, Ufać, Znać.

Dzięki temu, że ludzie przeczytają pewne artykuły, poznają mnie troszeczkę bliżej, bardziej mi zaufają i są skłonni zacząć współpracować ze mną. Blog jest to jeden z kluczowych elementów w moim biznesplanie. A o biznesplanie dla blogs porozmawiamy na kolejnych lekcjach.
Dzisiaj chciałbym porozmawiać dla kogo w ogóle jest blog, kto powinien się zająć blogowaniem, a kto powinien sobie całkowicie go odpuścić.

Okej, a więc zaczynajmy od tego, kto w ogóle nie powinien prowadzić swojego bloga?

Przede wszystkim osoby, które nie będą mały czasu na jego prowadzenie. Pamiętajcie, że blog jest jak własna firma. Tak jak wspominałem o biznesplanie – warto mieć na początku takie zarysy o czym by się chciało pisać, co by się chciało tworzyć. No i bardzo ważne jest tzw. regularne pisanie. Jeśli nie będziesz w stanie na początku od startu pisać co najmniej 2-3 artykułów tygodniowo, nie będziesz w stanie poświęcić tego czasu, by je tworzyć i żeby były to treści merytoryczne to po prostu odpuść sobie.
Oczywiście, jeśli masz taką wenę twórczą i byś powiedział – okej, dobrze, ale chciałbym raz na miesiąc coś opublikować, bo coś mnie fajnego zaciekawiło w sieci, przeczytałem ważną wiadomość i chciałbym na jej temat się odnieść to proponuję Ci prowadzenie takiego bloga bardziej lfestylowego i na przykład założyć sobie darmowego bloga na jednym z portali do blogowania.
Takie chyba najfajniejsze i kluczowe portale w Polsce to jest blog.onet.pl czy blog.pl, czy blox.pl. Proponuję Ci, abyś sobie założył na takiej platformie bloga. Oczywiście, wtedy możesz robić sobie wpisy nawet raz w miesiącu, raz na pół roku czy nawet raz na rok.
Jeśli chcesz jednak prowadzić profesjonalnego bloga i skupić się na tym, by często i regularnie dawać treści – niestety, musisz na to poświęcić odpowiednią ilość czasu. Jeśli byłeś już na moim blogu wojciechwesolowski.pl możesz powiedzieć – hola hola, Wojtek, ale ty piszesz w tej chwili jeden artykuł tygodniowo. No tak, oczywiście.
Ale na początku jest to bardzo ważne, gdyż wujek Google bardzo lubi systematyczne i częste treści. To na pewno pomoże Ci wywindować Twojego bloga, więc na początku musi być tych artykułów o wiele więcej i częstotliwość tych artykułów musi być duża. Taką częstotliwość artykułów powinieneś utrzymać około 2-3 miesięcy. Później możesz właśnie publikować już coś raz w tygodniu, raz na 2 tygodnie. Z mojego doświadczenia – powiem Ci wprost – że warto, by co najmniej raz w tygodniu pojawiały się nowe treści na Twoim blogu. Oczywiście, czym częściej tym lepiej.
Jeśli już stwierdziłeś i na pewno znajdziesz czas, by pisać regularnie – witam Cię serdecznie w świecie blogerów.

Teraz mam dla Ciebie jedną z ważniejszych rad, jeśli chodzi o marketing internetowy i budowanie wizerunku w sieci – to jest Twoja domena internetowa.

Ale nie taka zwykła domena. Nie domena pod jakichś projekt czy domena z nazwą firmy, a domena bardzo osobista, czyli Twoje imię i nazwisko. Pamiętaj, cokolwiek byś nie robił w życiu, jakich byś projektów nie tworzył, w jakiej branży byś nie działał jest jedna rzecz bardzo ważna dla Ciebie, czyli Twój brand osobisty, Twoja marka osobista. A tą marką osobistą jesteś Ty – Twoje imię i nazwisko.
Więc sprawdź szybko w internecie, czy jeszcze jest dostępny Twój adres. Być może masz tak popularne imię i nazwisko, że już tego adresu nie będzie. A jeśli tak nie jest, radzę Ci, żebyś natychmiast kupił. Nawet jeśli w tej chwili nie myślisz nad tym, by cokolwiek umieścić pod tym adresem to po prostu zabezpiecz to. Myślę, że kwota 17-20 złotych, by mieć taki spokój, że nikt Ci tej domeny nie ukradnie i nikt nie będzie pisał czegoś, czego byś nie chciał pod twoim własnym imieniem i nazwiskiem. To co? Sprawdziłeś już? A jeśli jest wolna to mam nadzieję, że już ją kupiłeś.
Mam nadzieję, że skorzystałeś z mojej rady i że kupiłeś domenę z własnym imieniem i nazwiskiem.

 I mam nadzieję, że kupiłeś ją z końcówką pl. Pamiętaj, że jeśli działasz tylko w kraju to warto mieć tą polską domenę. Statystyki mówią jedno, że Polacy z automatu właśnie wpisują na końcu adresu „.pl”, bo tak są przyzwyczajeni – przyzwyczajeni w telewizji, w mediach, w gazetach.
Oczywiście jeśli chcesz wyjść na rynki międzynarodowe czy rynki innych krajów to warto zabezpieczyć też inne końcówki i najlepiej takie końcówki uniwersalne, jak na przykład końcówka .com. To tyle na temat domen.

A komu polecam, by prowadził swojego bloga?

Przede wszystkim wszystkim osobom, które mają coś do powiedzenia. Myślę, że każdy z nas ma pewną unikatową wiedzę, którą mógłby się podzielić z innymi użytkownikami. Jeśli mądrze zaprojektujesz swojego bloga, jeśli mądrze go poprowadzisz, jeśli będziesz pisał rzeczy merytoryczne i które dają ludziom pewne rozwiązania w ich problemach to na pewno Twój blog osiągnie sukces.
Pamiętaj, że blog skupia się na systematyczności, na budowaniu pewnej społeczności wokół siebie czy wokół marki, którą tworzysz czy wokół projektu, który tworzysz. O tym na pewno porozmawiamy w kolejnych audycjach.
Dzisiaj to tyle z mojej strony. Mam nadzieję, że ten cykl o blogu Ci się bardzo spodobał. Jak wiesz, wszystkie odcinki mojego podcastu możesz znaleźć na moim blogu wojciechwesolowski.pl.

A ten odcinek znajdziesz dokładnie pod adresem wojciechwesolowski.pl/3. Jeśli Cię interesuje w jaki sposób zostać patronem odcinka takiego podcastu napisz do mnie poprzez mojego bloga czy przez mojego Facebooka, gdzie znajdziesz mnie po mieniu i nazwisku. To tyle na dzisiaj. W następnym odcinku poruszymy, jak stworzyć biznesplan do prowadzenia bloga. Do usłyszenia za tydzień!

Wojciech Wesołowski, „eMarketing przy kawie”

Podziel się