Ekspansja internetu na niemal wszystkie dziedziny życia już nikogo nie dziwi. Dzisiaj jak nie ma nas w sieci, a w każdym razie naszej strony firmowej, to nie ma nas wcale. Ale mimo, iż od lat funkcjonujemy w WEB 2.0, nie każdy właściciel firmy wie jak ważna jest interakcja z klientem a nie tylko monolog za pomocą serwisu firmowego, choćby nie wiadomo jak interesujący.
A co jest najskuteczniejszym narzędziem do interakcji i zarazem integracji użytkowników wokół swojej firmy? Oczywiście – Social Media.

Kanały

W sieci istnieje wiele miejsc idealnych do promocji swojej marki i w zależności od obranego kierunku strategii marketingowej mamy do wyboru:

  • Facebook – chyba nikomu nie trzeba przedstawiać.
  • YouTube – jak wyżej
  • Google+ – znajdź się w kręgu zainteresowań potencjalnych klientów
  • Twitter – krótko, zwięźle i na temat czyli 140 znaków wypełnione po brzegi #treścią.
  • Instagram – w myśl zobaczyć to uwierzyć, oferuje możliwość wizualnej prezentacji marki. Zrób zdjęcie, nałóż filtr i gotowe.
  • Pintrest – w Polsce trochę zlekceważone i zapomniane ale super sprawne narzędzie do prezentacji wizualnego contentu. Daj sobie wbić pinezkę.
  • LinkedIn – Idealny do relacji B2B.
  • GoldenLine – Wbrew powszechnej opinii to nie jest tylko portal dla bezrobotnych menedżerów.
  • Fora i portale specjalistyczne, np. parenting, wizaż, szafa, elektroda, etc.

Najważniejsze to być tam, gdzie są klienci – obecni i potencjalni. Po co marnować czas i pieniądze, często naprawdę duże pieniądze, na nieefektywne działania?

Strategia

Każda wygrana bitwa w historii opierała się na dobrze skonstruowanej strategii. Podobnie ma się sprawa z budowaniem wizerunku marki. W obu przypadkach targetem działań jest człowiek. Także odpowiednio dopracowana strategia działań marketingowych daje duże możliwość wygrania bitwy o klienta. Celem nadrzędnym wszystkich działań firmy, zarówno w sieci jak i w realu, jest powiększenie sprzedaży i wzrost generowanych zysków. Działania w social media mogą służyć zarówno do bezpośredniej reklamy i sprzedaży produktów/usług firmy, ale również, a może nawet głównie, do budowania pozytywnego wizerunku i przywiązania do marki.

Jak w przypadku planowania rozmieszczenia wojsk, cała kampania w social media powinna być gruntownie i starannie zaplanowana, a co istotne, spójna z pozostałymi działaniami marketingowymi firmy.

Analiza

Aby kampania marketingowa w portalach społecznościowych dała zamierzony efekt, warto wcześniej przeanalizować dotychczas prezentowany wizerunek firmy, przyjrzeć się działalności konkurencji w sieci oraz, w miarę możliwości oczywiście, określić dokładnie grupę docelową, do której chcemy trafić ze swoim produktem czy usługą – tutaj dużym ułatwieniem są tzw. persony.

Dopiero po takim gruntownym przeglądzie będzie widać czarno na białym w jakim kierunku powinna podążać strategia marketingowa w sektorze social.

Co trzeba robić a czego unikać w Social Media?

Przede wszystkim należy publikować. Teksty, zdjęcia, filmiki – co filozofia marki uznaje za stosowne. Forma przekazu zależy od profilu firmy i wybranego kanału. Tutaj, poza samym przekazem ważna jest także częstotliwość – nie należy pozwolić swoim klientom zapomnieć o swoim istnieniu, także postowanie choć kilka razy w miesiącu to absolutne minimum. Opuszczone profile – widma wpływają bardzo negatywne na postrzeganie marki. Ale z drugiej strony, zarzucanie użytkowników treścią też nie działa najlepiej na wizerunek – jeszcze im zbrzydnie i przestaną nas lubić. Najlepiej znaleźć złoty środek.

Ale sama publikacja to nie wszystko. W Social Media to nie monolog jest ważny ale dialog z klientem. Feedback, natychmiastowa reakcja na opinie, w szczególności na te negatywne to podstawa, gdyż właśnie dzięki opiniom i głosom od potencjalnych klientów można poznać słabe strony marki, lepiej dostosować dalszą strategię i produkt pod gust konsumenta, a co za tym idzie, sprzedać i zarobić więcej.

Świat się zmienia i aby być na bieżąco, trzeba trzymać rękę na pulsie. Jeżeli na topie teraz jest Social Media, to działajmy w Social Media – ale róbmy to z głową i rozsądnie.

Podziel się