Reklama wielkoformatowa jest jednym z najefektywniejszych nośników reklamowych – jednak pod warunkiem, że zostanie odpowiednio zaprojektowana i wykonana. Jakie są sekrety skutecznej reklamy zewnętrznej?

Określ cel reklamy wielkoformatowej

Filarem każdej skutecznej kampanii outdoorowej jest przemyślana strategia i doskonale dopasowane narzędzia. Reklama wielkoformatowa powinna być dobrze zaplanowana i szyta na miarę potrzeb odbiorców oraz danego brandu. Zastanów się, czy zależy Ci na kampanii wizerunkowej, czy sprzedażowej. Ustal, jaki chcesz cel osiągnąć, co i do kogo mówić. To powinna być absolutna podstawa, do której z czasem dopasujesz treść i wygląd swoich banerów.

Kto jest odbiorcą banerów reklamowych?

Gdy już wiesz, co chcesz przekazać – pomyśl, jak dopasować to do oczekiwań odbiorców. Zastanów się, do kogo kierujesz swój przekaz. Reklama wielkoformatowa – owszem – trafia do dużej i bardzo zróżnicowanej grupy odbiorców – jednak skuteczny baner powinien wyłowić z tłumu dedykowaną grupę – i to właśnie ją zainteresować. Chcąc trafić do wszystkich, najprawdopodobniej nie trafisz do nikogo.

Do kogo kierować reklamę wielkoformatową?

Najprostszym sposobem doboru odbiorców jest wyobrażenie sobie konkretnej osoby – czyli „modelowego” klienta. Jak najdokładniej opisz potencjalnego odbiorcę – jego wygląd, osobowość, cele i potrzeby. Co lubi, jak wygląda jego dzień, czego pragnie i oczekuje? Gdy ta persona jest niemal namacalna, zastanów się, jak zwracałbyś się do tej osoby, spotykając ją na żywo.

Pomyśl, jakie słowa, argumenty i obrazy mogłyby ją przekonać do skorzystania z Twojej oferty. Potem wyobraź sobie sytuację, w której odbiorca trafia na Twoją reklamę zewnętrzną – co wtedy robi, o czym może myśleć i co byłoby w stanie go zainteresować?

Reklama outdoorowa – mniej znaczy więcej

No dobrze, masz już cel kampanii, grupę odbiorców oraz pomysły na swój baner. Co teraz? Teraz czas zatrudnić grafika, który zamieni Twoje pomysły w wielkoformatową reklamę. Jeśli masz opracowaną księgę identyfikacji wizualnej firmy – pamiętaj, by każde materiały – w tym billboardy były z nią spójne.

Stosuj określoną kolorystykę, układ i logo – konsekwentnie. A jak zaprojektować skuteczny baner reklamowy? Pamiętaj, aby na banerze zachować umiar – nie przepełniaj go treścią, zadbaj o to, by był przejrzysty i czytelny. Odbiorca poświęci na jego zobaczenie tylko chwilę – nie zmarnuj jej.

Pokaż, zamiast opowiadać

W reklamie wielkoformatowej istotniejszy jest obraz niż słowo. Nie nadużywaj tekstu, bo nikt nie zdąży (i nie zechce) go przeczytać. Adekwatne hasło i obraz powinny mówić wszystko i to już na pierwszy rut oka. Nie każ się odbiorcom zastanawiać, co autor miał na myśli (chyba że jest to teaser).

Pamiętaj, że Twój przekaz ma być krótki i esencjonalny. Dłuższe formy zostaw na ulotki i katalogi reklamowe. Przyciągnij wzrok, zwróć uwagę – zaczep i zainteresuj odbiorcę – ale nie za wszelką cenę. Tanie tricki mogą przynieść więcej strat niż zysków. Lepiej zainwestować w długoterminowe relacje, zamiast stawiać na krótki strzał (np. przaśne, agresywne przekazy).

Na czym drukować reklamę wielkoformatową?

To zależy od tego, jaki efekt chcesz osiągnąć oraz jakim budżetem i nośnikiem reklamowym dysponujesz. Klasyczny baner reklamowy wraz z oczkowaniem i zgrzewaniem – o wymiarze około 3×1 m możesz dostać już za około 70 zł. Jeśli Twój nośnik pozwoli na ekspozycje obu stron banera, warto nieco dopłacić i wybrać baner dwustronny.

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój przekaz zachwycał żywymi kolorami – tak w dzień, jak i w nocy – dobrym wyborem będzie baner odblaskowy. Jeśli Twoja reklama wielkoformatowa ma znaleźć się na rusztowaniu lub budynku – najlepszym materiałem będzie przepuszczająca światło i powietrze siatka banerowa (zwana siatką mesh).

Podziel się