Historia wizytówki sięga odległych czasów, gdyż prawdopodobnie pojawiła się już ok. XV wieku w Chinach. Jej użytkownikami byli początkowo azjatyccy urzędnicy. Z czasem przedmiot pojawił się także na Starym Kontynencie, jednocześnie zmieniając nieco swoje przeznaczenie.

Rozwój wizytówki

Pierwsze chińskie wizytówki były kaligrafowane na jedwabiu, rzadziej na papierze ryżowym. Z tego względu wymiary wizytówek były zróżnicowane, a ich kształt często nieregularny. Podobnie było z pierwszymi europejskimi wizytówkami, które pojawiły się we Francji i We Włoszech na przełomie XVI i XVII wieku, szybko zdobywając rzesze zwolenników. Przełomowym wydarzeniem był pierwszy projekt wizytówki drukowanej. Wedle dzisiejszej wiedzy historycznej powstał on w Niemczech, w XVIII wieku.

W Europie modę na wizytówki przejęła arystokracja, wśród której ich posiadanie było uważane prestiżowe. Wymiary wizytówek świadczyły o statusie i poszanowaniu w środowisku. Tak było przez pierwsze dziesięciolecia, natomiast wykorzystanie druku nieco zmieniło przeznaczenie kart reprezentacyjnych. Wizytówki stały się wykorzystywane głównie w biznesie, umożliwiając przedstawienie się kontrahentowi i pozostawienie mu swoich namiarów. Do kolejnej rewolucji w historii wizytówki doszło w XIX wieku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych zaczęto produkować modele reklamowe.

Dlaczego projekt wizytówki nie przepadł?

Jak widać, wizytówka jest obecna w naszej cywilizacji już od kilku wieków. Co sprawiło, że ten prosty pomysł tak dobrze się przyjął? Okazuje się, że zmieniając swoje przeznaczenie na przestrzeni lat, wizytówka zawsze była komuś przydatna. Początkowo umożliwiała przekazanie petentom danych urzędników, przez których byli obsługiwani. Wizytówka poniekąd pełniła zatem rolę dzisiejszej plakietki, szczególnie że znajdowało się na niej niewiele informacji. Następnie wizytówka zaczęła służyć w biznesie, gdzie ułatwiała kontakt z kontrahentami. W późniejszym okresie stała się nieodłącznym elementem reklamy i jest nim do dzisiaj, w pewnym stopniu pełniąc nadal wszystkie swoje historyczne funkcje.

Wizytówka w nowoczesnej firmie – dlaczego trzeba z niej korzystać?

Wszelkie dane o partnerze biznesowym czy kliencie można dziś znaleźć w internecie. Powstały także dziesiątki nośników reklamowych o ogromnym zasięgu. Dlaczego zatem wizytówka wciąż stanowi nieodłączny atrybut człowieka biznesu? Poniżej kilka argumentów, dla których warto z niej korzystać:

  1. Oznaka profesjonalizmu – do dziś w świadomości społecznej pozostało coś z czasów, gdy wizytówka była atrybutem arystokracji. Środowisko biznesowe lepiej postrzega ludzi, którzy dysponują swoim własnym projektem wizytówki, darząc ich zdecydowanie większym zaufaniem.
  2. Ułatwione nawiązywanie relacji biznesowych – wydaje się, że posiadanie wizytówki wspiera współpracę z ludźmi z dwóch powodów :
  • noszony w portfelu kawałek papieru z danymi przypomina potencjalnemu kontrahentowi o przedsiębiorcy i jego biznesie. Wymiary wizytówki, która ma pełnić taką funkcje, muszą być stosunkowo niewielkie, aby jej przechowywanie nie było kłopotliwe.
  • człowiek, który otrzymał wizytówkę, czuje się ważny i doceniony, tym samym zaczyna darzyć sympatią danego przedsiębiorcę, co zwiększa szanse na rozpoczęcie wspólnych interesów.

3.Skuteczna i wyjątkowo tania reklama – kolorowe logo, chwytliwe hasła i pokaźne wymiary wizytówki marketingowej czynią z niej skuteczny nośnik reklamy. Nawet jeśli jej treść nie zainteresuje danego odbiorcy, bardzo możliwe, że wizytówka zwróci uwagę jego rodziny, czy znajomych, którym rzuci się w oczy. W ten sposób za pomocą wizytówki wyjątkowo tanim kosztem zwiększa się rozpoznawalność przedsiębiorstwa lub własnej osoby.

Podziel się